Політично-морські «бої». Чому РФ блокує Азовське море та чого очікувати Україні

Політично-морські «бої». Чому РФ блокує Азовське море та чого очікувати Україні


«Повернись живим» розбирався, що насправді відбувається в Азовському морі та чого слід очікувати Україні від сусіда-агресора.

Що відбувається?

З 29 квітня до 16 липня Міністерство інфраструктури нарахувало 148 зупинених російськими прикордонниками суден. І з кожним днем їхня кількість зростає.

Кораблям доводилося чекати у морі й раніше, але затримка тривала кілька годин, зараз же цей процес може затягнутися до кількох днів. Наприклад, 1 вересня берегова охорона ФСБ РФ на шляху з Маріуполя зупинила поблизу Бердянська український балкер Amadore, власником якого є компанія з Одеси. Судно чекало дозволу в Керченській протоці протягом 119 годин.

Капітани суден, міжнародні компанії та порти дратуються: кожна година затримки приносить чималі збитки. Так, один день простою корабля з українськими металопродуктами з Маріуполя може вартувати тисячі доларів.

Чому РФ почала зупиняти судна саме у 2018 році?

Зупиняти судна в акваторії Азовського та Чорного морів Росія мала право завжди. Як і Україна. Таку можливість країна-агресор має завдяки Договору між Україною та Російською Федерацією про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки, підписаного Леонідом Кучмою та Володимиром Путіним у 2003 році.

Але розв’язалися руки у росіян після зведення мосту через Керченську протоку.

«Умовний старт процесу розпочався зі здачею першої черги Керченського мосту, – пояснює військовий експерт, керівник «Українського мілітарного центру» Тарас Чмут. – Через самі габарити моста судна типу Panamax тепер не можуть проходити через нього та заходити в Азовське море. Це обмежило умовну кількість плавзасобів, які можуть щось возити. Прикриваючись умовною безпекою судноплавства та збереження моста, росіяни спочатку зупиняли судна на вході і виході з Чорного та Азовського морів. Коли побачили, що немає жодної реакції з боку України, почали переміщати ці точки зупинення вглиб Азовського моря, дійшовши до певного району між Маріуполем і Бердянськом. Враховуючи, що Азовське море мілководне, там є не так багато фарватерів, якими ходять торгові кораблі. Умовно там один шлях з Маріуполя на протоку, так само як і з Бердянська. У точці, де вони з’єднуються, росіяни проводять зупинки і догляди. Як тільки ми починаємо поводитися активніше, ця точка дотику зміщується ближче до Керченської протоки. Насправді РФ не робить нічого з того, що їй невигідно. Ми можемо так само зупиняти їхні судна, але нам немає чим це робити. Ми програли вже у той момент, коли не зіграли на випередження».

Російський сторожовий катер «Мангуст»

Чи вірогідне повноцінне військове вторгнення РФ до акваторії Азовського моря? 

Тривожним дзвіночком для українських прикордонників став інцидент, який відбувся ввечері 13 вересня. Під час патрулювання в акваторії Азовського моря росіяни на сторожовому катері «Мангуст» здійснювали небезпечні маневри та на великій швидкості майже впритул підійшли до корабля «Онікс» Держприкордонслужби України.

Українські прикордонники помітили катер за 10 миль і по радару побачили, що він йде на них.

«Витівка росіян – це просто гра на нервах. Але в разі чого наші люди готові відбити будь-яку атаку», – розповів «Повернись живим» командир корабля «Онікс» Максим Бенедисюк. – У «Мангуста» досить велика швидкість. Ми вийшли з ними на зв’язок на міжнародних частотах, говоримо: «Що ви робите? Ви курсом ідете на нас». Вони відповіли: «Зараз відвертаємо». Зрештою катер пройшов метрах в десяти біля нашого борту. На ньому були люди у балаклавах, людина на кулеметі. «Мангуст» здійснив небезпечний маневр та пішов у бік нашого берега. Ми знову з ними зв’язалися, після цього росіяни зупинилися, розвернулися, пішли на нас, але цього разу відвернули метрів за 100-150 та пішли по лівому борту. Ми бачили, що в них кулемет не заряджений – у стволі стирчала пробка. Ми розуміємо, що це провокація. Чи була вона спланована, або це стало спонтанним рішенням людей, які перебували на катері, – не знаю. Але вони порушили Міжнародні правила запобігання зіткненню суден».

Провокація подібного характеру, кажуть прикордонники, з боку росіян відбулася вперше. Раніше вони дозволяли собі хіба що підійти до наших берегів. Але подібні дії завжди швидко присікаються.

Експерти визнають: Україна не контролює Азовське море, але повномасштабний військовий наступ на цій ділянці маловірогідний. Тим паче, з огляду на те, що до ситуації Україна намагається привернути увагу всього світу, це було б надто ризикованим та безглуздим кроком.

«Росіяни промацують слабкі сторони в українській обороні. Відповідно, якщо вони бачать, що десь ми даємо відповідь, вони туди не лізуть, – говорить Тарас Чмут. – Окрім економічної складової тут є ще соціальна напруга у зазначених регіонах, які є не зовсім проукраїнськими. Через «правильні» організації доноситься думка: «От якби ми домовились, всі би працювали та мали зарплату… Нащо нам та війна?». До того ж, ця ситуація шкодить туризму та риболовству: сьогодні ти рибалиш, а завтра тебе затримали російські прикордонники, і ти сидиш у СІЗО окупованого Севастополя. З військового погляду це розвідка, зокрема, місць умовної висадки морського десанту. Це фактично малоймовірно, але якщо ми припускаємо можливість повномасштабного військового конфлікту, то чому ми не можемо припустити можливість морської висадки десанту? Плюс це можливість доставляти щось (валюту, зброю, боєприпаси, вибухівку) або когось евакуювати».

За даними експерта, у Росії є величезні резерви як флоту, так і прикордонників у Чорному морі. На їхньому озброєнні – два нових броньованих артилерійських катери та близько 40 плавзасобів прикордонних сил ФСБ. Також у Керчі базуються катери Чорноморського флоту. Але питання не в тому, скільки російської техніки зараз є в акваторії Чорного моря, а в тому, наскільки швидко агресор зможе перекинути додаткові сили. А це питання може вирішитися протягом кількох днів.

Але будь-яка військова операція має проводитись для досягнення певного результату. Висадка морського десанту має передбачати кінцевий результат: захоплення Маріуполя, пробиття кордону до Криму, окупація всієї України. Будь-який із цих сценаріїв передбачає безпосереднє втручання РФ і її Збройних сил, а це вже буде означати інші масштаби війни, аж до роботи авіації.

Що робить Україна?

Наразі Україна намагається тиснути на РФ дієвим та вже звичним способом – прийняттям нових економічних санкцій, привертаючи увагу світових партнерів до проблеми. За словами Петра Порошенка, Росія має на меті окупувати Азовське море так само, як був окупований Крим.

Саме тому Україна почала посилювати військову присутність на морі. Так, 6 вересня у РНБО заявили про затвердження комплексу заходів, який має захистити національні інтереси України у південних регіонах, акваторіях Азовського та Чорного морів. Зокрема, вирішено посилити військово-морську присутність в Азовському морі, створити корабельно-катерне угрупування ВМС ЗСУ та забезпечити підрозділи берегової охорони новітньою високоточною ракетною зброєю.

А вже 16 вересня у Бердянську було спущено на воду два артилерійські бронекатери Військово-морських сил України. Планується, що до кінця року на Азовському морі створять військово-морську базу ВМС ЗСУ.

«Думаю, що до кінця року ми будемо мати близько 1000 осіб особового складу нашого спецназу, – заявив голова державної прикордонної служби України Петро Цигикал. – І нарощуємо зусилля з морського спецназу, а це близько 270 людей, які будуть нести службу в підрозділах по акваторії Азовського та Чорного морів».

Фото: dpsu.gov.ua


Переглядів: 52

Останні новини