Якщо швидко розбудуємо москітний флот, закриємо завдання в ближній морській зоні, - капітан 1 рангу Риженко

Якщо швидко розбудуємо москітний флот, закриємо завдання в ближній морській зоні, - капітан 1 рангу Риженко


До 30-річчя Збройних Сил України до складу ВМС офіційно включили два патрульних катери типу Island, які передали США. Церемонія відбулася в Одесі за участі міністра оборони. Це вже чотири судна такого типу, які Україна отримала від Вашингтону. До кінця року очікують ще один Айленд.

Які потреби зможуть закрити катери Island, чому Україні потрібно ставити на розбудову москітного флоту та як Велика Британія допомагає відродити українські ВМС та посилити спроможності на морі? Про все це читайте в інтерв’ю з капітаном 1 рангу, експертом Центру оборонних стратегій Андрієм Риженком.

Андрій Риженко прослужив у війську більше 35 років, він був автором концепції “москітного флоту” та відповідав за співробітництво ВМС України з США, зокрема за передачу патрульних катерів типу Island, а також катерів типу Mark VI. Андрій Риженко – один із авторів концепції розвитку ВМС ЗС України до 2035 року.

Чи планують катери ще якось удосконалювати і встановлювати додаткове озброєння?

Ці два катери – третій і четвертий – прибули без зброї. Вони повністю укомплектовані навігаційними системами, системами зв’язку, але зброї і систем управління зброї немає. Наскільки я володію інформацією, більше року тому була пропозиція від американської сторони встановити американську зброю – 30-міліметрові артилерійські установки і ракетні системи ближнього бою. Ймовірно, причина того, що ці катери затрималися на 6 місяців, заключається у тому, що якраз готувалася ця американська зброя.

Я думаю, що це був би найоптимальніший варіант, тому що це перевірена зброя. У нас буде шість або сім таких катерів, і є логіка, щоб на них, а також на всіх наших катерах була однакова зброя, як мінімум артилерійські системи. Чому? Бо це єдиний артилерійський снаряд. І якщо у нас будуть різні системи, наприклад, на одних катерах буде АК-306 (радянська шестиствольна автоматична корабельна артилерійська установка калібру 30 мм, - ред.), а на інших американські, треба буде робити два зовсім різних артилерійських вироби. Це дорого. Друга позиція – це технічне обслуговування. І третя – це підготовка особового складу.

За моїми розрахунками, якщо ця позиція буде прийнята, то до 2025-2026 років на наших катерах буде близько сорока артилерійських автоматів калібру 30-мм.

Ракети ближнього бою потрібні для захисту катерів, на випадок, якщо на нього буде здійснена артилерійська атака з боку катерів супротиивника або надводного корабля. Дальність дії – близько 5-6 км. До речі, це ті спроможності, які планувалися встановити на катерах “Гюрза-М”. Для самооборони окремих позицій вони зможуть під час ворожої амфібійної операції наносити обмежену шкоду противнику цими ракетами.

А щодо катерів Марк VI?

Там також планується встановлення такої ж системи, таких же 30-мм американських артилерійських установок, і таких же ракет для самооборони. Але це основна їхня зброя. Але і на Марк VI, і на Island можливе встановлення сканерів бічного огляду. Це така спеціальна функція, яка надасть їм можливість пошуку мін і підводних об’єктів. Можливе також встановлення мобільного обладнання, яке дозволить ці об’єкти знищувати. Завдяки цьому ми можемо оперативно закрити питання пошуку мін на морському дні і їхнє знищення в портах України і в місцях морських комунікацій. Бо зараз це питання не закрите.

Патрульні катери типу Марк VI

Чому командувач ВМС ЗС України контрадмірал Олексій Неїжпапа сказав, що Марк VI підходять більше для Азовського моря?

Не знаю, чому він так сказав, але це десантно-штурмовий катер. На нього саджається або група швидкого реагування морської піхоти, або спецназу. Морська піхота шляхом рейдових операцій висаджується на ділянку узбережжя або на острів, або на косу, і знищує диверсійно-розвідувальну групу супротивника. Якщо це спецназ – то це може бути подібна операція, або висадка в тил противника. Це можна робити, як у Чорному морі, так і в Азовському. Просто в Азовському максимальна глибина 14 метрів. Дистанції приблизно однакові між нашими портами. Марк VI має водотонажність 75 тон і є можливість його перекидання на Азовське море суходолом. Можливо, це мав на увазі командувач.

З Айлендів планують створити дивізіон. Що це дасть?

Взагалі це була моя ідея. Коли прийшли перші два Island, я запропонував командувачу і начальнику штабу – вони підтримали. Ми провели переговори з нашими американськими колегами. За перших два ми заплатили по 5 мільйонів доларів, інші йдуть як допомога США. Кожен катер обходиться близько 10 мільйонів доларів – включно з поновленням, ремонтними роботами, документацією, встановленням нової апаратури, навігації, зв’ язку, зброї.

"Слов'янськ" та "Старобільськ" – перші катери типу Island в українських ВМС

Є сенс зробити нормальний дивізіон, який би повністю виконував певний блок завдань. Що таке, наприклад, дивізіон з 6-7-ми Айлендів? Це означає, що одночасно ми можемо тримати два-три катери в критичних для нас місцях на морі. Місце номер 1 – це острів Зміїний, місце номер 2 - Каркінітська затока, місце номер 3 – це підходи до Керченської протоки. Інші три катери у цей час здійснюють ремонт, обслуговування, екіпаж відпочиває і готується. І так по ротації це здійснюються. Водотонажність одного катера всього 150 тон, але вони можуть знаходитися в морі до тижня. Це, фактично, параметр корвету. Навігаційні гідрографічні умови північної частини Чорного і Азовського морів дозволяють їм знаходитися так десь рік. Тому що вони нормально тримають хвилювання моря до трьох балів, а 4-5 балів – це і для корветів вже виклик.

У нас в Севастополі у 2012 році було 26 кораблів і катерів 18-ти різних типів. Ви можете собі уявити, що це означає з логістичної точки зору? У кожного індивідуальний двигун, система озброєння. Це дуже дорого. А якщо у нас буде 6 однакових кораблів приблизно однакової комплектації, це робить їхню експлуатацію набагато дешевшою.

Я знаю, що ви прихильник москітного флоту, але ваші опоненти скажуть, що катери не можуть взяти на себе ті функції традиційного флоту.

Відповідь у слові “функції”. Коли ми писали “Стратегію ВМС 2035”, ми стали дивитися, які загрози у нас на морі, сформували завдання і визначили спроможності у межах тих ресурсів, що є. Зараз Міноборони може виділити на ВМС приблизно 3-4 мільярди гривень на рік. Це дуже добре, бо ще 10 років тому на це виділялось у 20 разів менше.

Катерна група ВМС ЗС України під час морської компоненти навчань "Об'єднані зусилля-2021"

Наш прибережний театр був необладнаний – ні кораблів, ні катерів. Тому ми вирішили: спочатку виконуємо завдання Sea-control – це контроль морської ділянки портів, морських комунікацій у ближній морській зоні – це приблизно 40-100 миль. Основне – це закрити порти, тому що в 2014-му році вони були відкриті. Зараз хоча би є війська берегової оборони, які їх закривають, є морська піхота. Також на сьогодні встановлена взаємодія з морськими прикордонниками. Друге завдання – відсіч агресії супротивника при переході морем. Це десантні загони і кораблі охорони цих загонів.

Коли ми визначили завдання, ми почали думати, як будемо нарощувати сили. Чим далі ви виконуєте завдання в морі, тим більша платформа потрібна, тим воно дорожче коштує. Наприклад, ракетна система, яку ви доставляєте на 100 миль, потрібен ракетний катер, а він коштує 50 млн. дол. Якщо ми хочемо доставити на 500-1000 миль, для цього потрібен корвет або фрегат. Сума виростає до 300 млн - 1 млрд. дол. за один корабель.

У Збройних сил є певний ресурс. І на першому етапі найкращим вирішенням є якраз москітний флот. Якщо ми швидко розбудовуємо москітний флот, ми закриваємо завдання в пріоритетній ближній морській зоні.

Нам потрібно три типи катерів – перший типу Island. Це “очі і вуха” ВМС. Вони можуть вийти в точку і спостерігати, а також проводити заходи з пошуку мін. Другий катер – це Марк VI – морські вовки. Тому що перед операцією противник буде застосовувати велику кількість ДРГ. Якраз Марки потрібні, щоб їх перехоплювати, виявляти і знищувати. Зараз у ВМС є засоби, але це засоби руху по суходолу, а по морю вони не швидкісні, і у них немає вогневої міці.

І третій тип – це ракетний катер. Це буде наш “ударний кулак”. У разі того, що десант противника йде, вони виходять із пунктів базування в райони вогневих позицій і наносять ракетний удар. Був варіант вітчизняного ракетного катеру, але коли його побудували, він потягнув на дуже серйозну суму і були питання щодо його сумісності з кораблями НАТО. Ми звернулися до Північноатлантичного альянсу три роки тому, і Велика Британія погодилася надати нам допомогу в дизайні і в будівництві ракетного катеру.

Ракетний катер "Прилуки"  радянського проєкту 206МР

І коли ми все це порахували, у нас вийшло біля 1 мільярда доларів на 5 років. Це якраз плюс-мінус той бюджет, що у нас є. Але купити корабель – це тільки початок, це тільки 30%. Все інше – 70% - буде коштувати його утримання протягом 20 років. Потім ці катери треба десь розміщувати. У нас є база в Одесі, але вона не дуже підходить для таємних операцій, в Бердянську її тільки будують. Перші “Гюрзи” стояли у цивільному торговельному порту. І є пункт базування в Очакові, але це дуже далеко. Не дарма в радянський час там не ставили кораблів. Там велика течія, сильні потоки повітря, мілко, ще й поруч окупований Крим.

У 2018-му році ми прийшли до висновку, що треба будувати принаймні дві бази – одну додаткову в Азовському морі і одну на Чорному – якраз під москітний флот.

Порт “Південний” зручний для завдань, які ставлять перед Айлендами?

Цей порт був як подарунок долі. Він знаходиться посередині між Очаковом та Одесою. Цю базу передали якраз під катери Island. Тепер важливо наростити цей пункт базування. Я підтримую командувача, що треба думати про персонал. Якимось чином надихнути молодь у віці від 25 до 45 років йти захищати Батьківщину. Якщо у моряків не буде, куди поселити їхні родини, це погана мотивація. Так само як і зарплата в 11 тисяч гривень, якщо ти служиш на сучасній техніці. Хоча молодь дуже патріотична, і в морській піхоті, і на кораблях.

Командувач ВМС ЗС України контрадмірал Олексій Неїжпапа та офіцери ВМС у порту "Південний" після відкриття пункту базування катерів українського флоту

Як Велика Британія буде допомагати у розбудові українського флоту?

У британців дуже великий досвід будівництва морських баз, і будують вони їх по всій земній кулі. Також у них дуже хороша система підготовки персоналу. У Сполученому Королівстві є так званий Fleet Operational Sea Training (FOST), це 300 інструкторів, які готують і оцінюють весь їхній флот – а це 30 тисяч осіб. Вони фахівці з будь-яких питань у родах військ Великої Британії – це і з морських питань, з повітряної авіації і з командос (їхня морська піхота). В рамках операції ORBITAL британці зараз готують і наших корабелів, моряків і морських піхотинців. Вони навіть проводили заняття для офіцерів штабів оперативного рівня. І будуть продовжувати це робити. Наскільки мені відомо, вони будуть допомагати екіпажам цих двох Айлендів обслуговувати ці кораблі. У них є план, як допомагати українським військовим опановувати цю техніку. Взагалі операція ORBITAL підготувала вже 22,5 тисячі українських військовослужбовців.

Британські тральники проєкту Sandown, які Лондон передасть ВМС України

Базовий курс підготовки нашого морпіха коштує 500 тисяч гривень. Тому треба щось робити, щоб військовослужбовець залишався на службі і продовжував контракт. Була така ідея, щоб він не звільнявся, на другий контракт дати йому 200 тисяч як бонус. Це нормальна практика, але щось у нас соромляться це запропонувати.

Ну і допомога з будівництвом морських баз. Одна компанія проектує і будує перші два корпуси у Великій Британії, бере наших фахівців, а потім наглядає, як цей процес здійснюється тут, в Україні. Також британці будуть здійснювати проєктування цих баз, це буде зроблено за їхніми технологічними й технічними стандартами,. Буде задіяно багато українських компаній. Згідно з угодою по кредиту, там 50% коштів має бути з британської сторони, а 50% – з українського боку. І це буде хороший приклад для нашого бізнесу, тому що правила ведення бізнесу в Британії дуже відрізняються від наших.

Текст – Ірина Сампан

"Повернись живим"


Переглядів: 9098

Останні новини