Катери від США: все, що потрібно знати про Mark VI та чому вони потрібні українському флоту (ФОТО, ВІДЕО)

Катери від США: все, що потрібно знати про Mark VI та чому вони потрібні українському флоту (ФОТО, ВІДЕО)


Державний департамент США схвалив продаж Україні 16 сучасних патрульних катерів Mark VI та супутнього озброєння загальною приблизною вартістю 600 млн доларів за програмою Foreign Military Sale (FMS). Що це за судна та яке значення вони матимуть для українського флоту й державної стратегії Військово-Морських Сил – у матеріалі “Повернись живим“.

Допомога
Повідомлення про майбутню угоду 17 червня оприлюднило Агентство Міноборони США з питань співробітництва у сфері безпеки (Defense Security Cooperation Agency). Це проміжне рішення, далі потрібно схвалення сенату США.

“Запропонований продаж підвищить спроможності України у подоланні поточних й майбутніх загроз за допомогою сучасних швидкісних суден короткої дальності. Україна використовуватиме судна для поліпшення захисту своїх територіальних вод та захисту інших морських інтересів. Україна не матиме труднощів із поглинанням цього обладнання у свої Збройні сили”, – йдеться в повідомленні.

DSCA також зазначає, що Україна надсилала запит на придбання до 16 патрульних катерів Марк VI; 32 гармат MSI Seahawk A2; 40 гармат MK44; 20 електрооптичних інфрачервоних радіолокаторів (FLIR); 16 акустичних пристроїв дальнього радіуса дії (LRAD); 16 ідентифікаційних систем «свій/чужий» (IFF); комунікаційного обладнання; допоміжного обладнання; запасних та ремонтних частин; інструментів та випробувального обладнання; технічну документацію; обладнання для тренування персоналу; послуги з технічного та логістичного забезпечення від уряду США.

Катери поставлять в межах військової допомоги від США, перша частина з якої у 125 млн включає Mark VI та іншу допомогу.

Патрульний катер Марк VI

Катери Mark VI
26-метрові алюмінієві катери Mark VI експлуатують прибережні річкові сили ВМФ США. Вони також є на озброєнні низки інших країн.

Військовий аналітик фонду “Повернись живим” Тарас Чмут говорить, що ці судна підходять саме для тих ділянок, в яких працюють ВМС України.

“Ми вже отримали два патрульних катери класу “Island”, які належали береговій охороні США. Наразі йдеться про отримання більш сучасних катерів нового проєкту, які створювались для ВМФ США та Сил спеціальних операцій, – Mark VI. На відміну від “Айлендів” це бойові катери, призначені зокрема для виконання тих чи інших бойових завдань та операцій у ближній морській зоні, на рейдах, в умовах мілководдя, в гирлах річок чи озер. Це саме той район, де в більшості діють наші військово-морські сили. У тому числі це Азовське море, де глибина та географічні розміри не дозволяють діяти великим кораблям”, – розповідає аналітик.

Катер може оснащуватися дистанційно керованими 25-мм автоматичними гарматами M242 Bushmaster, а також кулеметами калібру 7,62 і 12,7 мм.

Автоматична гармата Mk 38 MOD 2 M242 Bushmaster

Силова установка Mark VI з двох дизельних двигунів з водометами забезпечує швидкість 35 вузлів і короткочасну максимальну швидкість 41 вузол. Дальність ходу на швидкості 30 вузлів становить близько 600 миль (орієнтовно 967 км).

Кулемет Browning M2HB калібру 12,7

У рубці 5 сидінь плюс додаткові тринадцять в десантній частині. Завдяки спеціальній конструкції, сидіння знижує потужність удару. Також на катері є шість спальних місць та камбуз.

Тарас Чмут каже, що перші катери Mark VI Україна отримає на початку наступного року.

“Попередньо йдеться про 2-4 катери в базовій комплектації, не топ версії, скажимо так, аби перевірити, наскільки ми здатні освоювати нормальну західну техніку. США ніколи не дають просто так щось складне, дороге, технологічне. Вони йдуть з малого до великого, і на кожному етапі дивляться наскільки країна, якій вони надають допомогу та озброєння, здатна його освоїти”, – каже аналітик.

Наше незалежне медіа існує завдяки вашій підтримці. Допоможіть нам розповідати ще більше новин, підтримавши нас будь-якою сумою на Патреоні.

Кулемет M249 калібру 7,62

Значення для морських потужностей України
За словами Тараса Чмута, отримання американських катерів для України є одним з важливих, навіть ключових, етапів якісного посилення на південних напрямках у протидії російській агресії.

“Якщо говорити про Азовське море, то цього року попереднім командувачем ВМС (адмірал Ігор Воронченко – прим. авторки) був представлений проєкт розвитку військово-морської бази в Бердянську, основу якого якраз мають складати малі багатоцільові катери: МБАКи проєкту 58155 (малі броньовані артилерійські катери, спроєктовані «Дослідно-проєктним центром кораблебудування» (м. Миколаїв) – прим. авторки) української побудови та Mark VI США. Наразі на Азові у ВМС є 4 плавзасоби: 2 МБАКи, які доставляли сушею, пошуково-рятувальне судно “Донбас”, яке виконує функцію плавучого штабу, а також морський буксир “Корець”, який свого часу і забезпечував перехід “Донбасу” на Азов. Інших засобів у ВМС немає, але є ще маріупольській загін морської охорони, в якому приблизно 15 катерів “Калкан-П” і два кораблі: один прикордонний сторожовий корабель “Донбас”, проєкту 205-П (тип радянських патрульних катерів, розроблений ЦКБ «Алмаз» в середині 1960-х років на базі ракетних катерів проєкту 205 – прим. авторки) і один трофейний корабель спеціального забезпечення “Онікс”, перероблений з затриманої та переданої у власність держави риболовецької шхуни”, – пояснює Тарас Чмут.

Рубка Mark VI

Аналітик зазначає, що це не можна навіть порівнювати з морськими потужностями країни-агресорки, яка повністю контролює Азовське море.

“З російського боку однозначно є орієнтовно 30-50 різноманітних патрульних катерів берегової охорони ФСБ РФ, у тому числі з потужним артилерійським озброєнням. В районі Керченського мосту діють катери Росгвардії, а за потреби долучається плавсклад ВМФ, але знов таки, глибина та географія не дозволяють ефективно застосовувати великі кораблі, тому Азов – це все одно територія авіації, територія малих плавзасобів”.

Як пише Агентство Міноборони США з питань співробітництва у сфері безпеки, нові катери Mark VI не вплинуть на співвідношення сил.

“Запропонований продаж цього обладнання та підтримки не змінить основного військового балансу в регіоні”, – йдеться у повідомленні.

Втім, хоча паритет сил з РФ для України наразі недосяжний, це зовсім не означає неминучої поразки.

“Нам не треба мати флот, який переможе російський. Нам треба мати флот, який завдасть таких втрат Росії у разі конфлікту, на які ворог не готовий піти”, – каже Тарас Чмут та додає, що оптимальною морською політикою для України є отримання максимального результату мінімальним ресурсом, адже все впирається в економічні можливості.

“Ми можемо хотіти багато корветів та фрегатів, але якщо грошей немає на катери, про щось інше говорити теж не варто”, – розповідає аналітик.

Справді, згідно зі “Стратегією військово-морських сил збройних сил України 2035” – дорожньою картою будівництва ВМСУ з урахуванням фінансових можливостей держави й потреб національної оборони, передбачено створення флоту порівняно невеликих катерів, які здатні атакувати більші кораблі, але при цьому є менш вразливими завдяки малому розміру, швидкості, маневровості та своїй великій кількості. Так званого “москітного флоту”.

“Mark VI входять у концепцію “москітного флоту”, на відміну від українських МБАКів або Кентаврів (Броньовані десантно-штурмові катери проєкту 58503 (шифр «Кентавр-ЛК») — тип броньованих десантно-штурмових катерів, створених в дослідно-проєктному центрі кораблебудування в Миколаєві – прим. авторки) внаслідок своєї швидкості, функціональності, а також можливості несення сучасного озброєння, зокрема легких протикорабельних ракет. Чи будуть вони в нас, вже залежить від України – наскільки ми готові, якщо потрібно, купувати щось, а не чекати, що нам хтось принесе все готове, як це відбувається зараз”, – підсумовує Тарас Чмут.


Переглядів: 287

Останні новини