Перейти до головного вмісту

Вони точно їдуть на фронт? Відповідаємо на часті питання про пікапи від «Повернись живим»

Фото: Фонд «Повернись живим»

298 повнопривідних пікапів загальною вартістю в 268 725 620 гривень передав армії Фонд «Повернись живим» із 1 січня до 1 травня 2024 року. Їх отримали, зокрема, десантники, сапери, розвідники, піхота, мобільні вогневі групи протиповітряної оборони. Від лютого 2022-го Фонд придбав для війська загалом 1489 нових позашляховиків.

Нові пікапи — те, чого найбільше просять військові від «Повернись живим». Черга на них не зменшується до позначки нижче, ніж 250 авто, говорить директор Фонду Тарас Чмут:   

— На позашляховики чекають представники фактично усіх Сил оборони: від Головного управління розвідки і спецпризначенців Служби безпеки України до Сухопутних військ і Повітряних сил. Вони потрібні піхоті, звʼязківцям, снайперам, операторам дронів, розрахункам колективного піхотного озброєння, медикам. 

Логістика війни спирається на пікапи — це сотні повсякденних і бойових задач. Звичайно, вантажівки, трали, бронетранспорт — це «логістика великих масштабів чи боїв». Але щодня десятки тисяч чоловіків та жінок сідають у свій пікап — чи то польський «корч», чи новенький «Ландтрек» або «Ельку» — і їдуть робити свою роботу: завозити документи на стройову, їжу та воду до позицій, евакуювати порених чи тіла загиблих, доставляти саперів, розрахунок FPV-дронів або міномета чи ПЗРК, вивозити на майданчик нічний коптер-бомбер, розвідувати маршрути та місця розгортання зенітних ракетних комплексів, полювати на «Шахеди».

Які пікапи обирає Фонд?

Переважно Peugeot Landtrek та Mitsubishi L200 у мінімальній комплектації. 

—  Різні електронні помічники і регулювання не потрібні на фронті, тож немає сенсу за них переплачувати, — пояснює Іван Побережняк, керівник закупівельно-логістичного відділу Фонду «Повернись живим». — Для більшості задач ЗСУ підходить будь-який пікап, який відповідає базовим вимогам: має повний привід, механічну коробку передач. Іноді встановлюємо на прохання підрозділів додатково кунг або фаркоп. Але зазвичай заводське доопрацювання не потрібне. Маємо малий відсоток таких звернень. Залежно від сезону, беремо ще зимовий комплект шин.

На фото — пікап, переданий Фондом одному з підрозділів Повітряних сил ЗСУ на початку осені 2023 року. У лютому цьогоріч авто потрапило під обстріл окупантів. Військові залишилися неушкодженими. «Скла немає, машину побило. Але заводиться і їде», — кажуть вони. Після відновлення позашляховик повернеться на чергування. Завдання його екіпажу — оперативний ремонт, обслуговування і підготовка до вильоту літаків, які підтримують із повітря піхоту на передовій.  

За якою ціною «Повернись живим» купує нове авто?

Протягом 2023-го Фонд законтрактував 544 автівки, партіями в 70–100 штук. Вони коштували від 20 до 28,5 тисяч євро. Ціна залежить, зокрема, від комплектації і кількості посередників у ланцюжку поставки — орієнтуємося на тих, у кого він мінімальний, говорить Іван Побережняк:

— Великий дилер має офіс і майданчик у порту, наприклад в Антверпені чи Дубаї. Але він зазвичай не продає напряму, хоче мати принаймні одного посередника. В ідеалі обираємо продавця, іноземну компанію, яка купує безпосередньо у цього великого дилера. 

За 860 тисяч гривень контрактуємо авто з доставкою в Україну 

За 860 тисяч гривень ми контрактуємо авто з доставкою в Україну в мінімальній комплектації і з двигуном, який відповідає екологічним нормам Євро-3. В Україні наразі діє норма Євро-5. Однак вона не поширюється на автомобілі, які ввозять як допомогу для військових. Оскільки ми це робимо саме так, то також із нас не стягується мито і ПДВ. В такому авто немає якихось додаткових каталізаторів, фільтрів, які очищають вихлопні гази. Воно через це не тільки дешевше, а й краще підходить військовим — заправляють його дизелем, від якого ці фільтри швидко вийдуть з ладу. 

Ці машини працюють на передовій?

«Повернись живим» регулярно звітує про передачу автомобілів у військо на своєму сайті і в соцмережах. Чи справді ці автівки потрапляють на фронт? Навіщо купувати нові замість вживаних? Чи це не даремна витрата коштів — адже авто на фронті довго не живуть? Чому пікапи не пофарбовані у камуфлюючі кольори? Ці питання зустрічаються під кожним із таких дописів. Тож ми запитали думку самих військових.

15 нових пікапів Peugeot Landtrek Фонд передав у березні торік 53-ій ОМБр імені князя Володимира Мономаха. Спочатку два, а потім іще один із них отримала рота ударних безпілотників бригади. Пізніше РУБАК став БУБпАКом — батальйоном ударних безпілотних авіаційних комплексів. Бійці понад рік користуються цими автомобілями й розповіли нам про свій досвід.

41-річний Максим родом із Донеччини. Має дружину і чотирьох дітей. 2022-го чоловік вивіз родину у безпечне місце, а сам пішов на фронт. У 53-ій окремій механізованій бригаді імені князя Володимира Мономаха спочатку служив зв’язківцем. Фото: Оксана Чорна, 53 ОМБр ім князя Володимира Мономаха

Максим, військовослужбовець батальйону ударних безпілотних авіаційних комплексів 53-ої ОМБр ім. князя Володимира Мономаха:

— У березні торік у бригаді почали формувати роту ударних безпілотників, і я долучився до підрозділу FPV. Був пілотом. Тепер випробовую та удосконалюю дрони-камікадзе.

Новий пікап — це 100 відсотків впевненості, що він не підведе у критичний момент. Важко переоцінити роль якісного надійного авто в нашій роботі. Якщо машина заглохне на небезпечній відстані від противника, то буде біда — у кращому разі, «трьохсоті» і втрата ексклюзивного обладнання.

Якось один із наших екіпажів на Авдіївському напрямку потрапив під ворожий обстріл на шляху до точки вильоту. Один учасник групи загинув на місці, інші отримали поранення. На Landtrack, який Фонд передав бригаді, виїхали за ними на евакуацію. Це було найскоріше і найнадійніше, що можна було використати в той момент. Хлопців забрали, вони пройшли лікування та реабілітацію і вже повернулися до роботи.

З часом машина на фронті у будь-якому разі потребує ремонту. Проте лагодити «корчі» є сенс не завжди — іноді дешевше купити на заміну такий само. 

Усі три Peugeot Landtrek у розпорядженні нашого підрозділу — на ходу. Перший час із цими автівками взагалі нічого не треба було робити. Згодом певні деталі міняли, але це логічний процес: пікапи їздили по повному бездоріжжю й під обстрілами, а в таких умовах поломок не уникнути. Буває, вранці їдеш на позиції дорогою без ям, а вертаєшся — вся у воронках. 

Машина потрапила під уламки міни. Попри обстріл, не заглохла на півдорозі

Не йдеться про двигун абощо — в цьому плані машина надійна. Нам доводилося замінювати тормозні колодки, а ще битий бампер і скло, бо машина потрапила під уламки міни. Попри обстріл, до речі, виїхала сама — не стала і не заглохла на півдорозі. 

Є один мінус: запчастини недешеві, і їх доводиться довго чекати. Але якщо впродовж перших місяців користувач нової машини виявить заводський брак, виробник за свій кошт замінить несправну деталь. 

Що пікапи отримали нефарбовані — для нас із побратимами не проблема. За необхідності військові самі завжди можуть перефарбувати авто у потрібний колір. Для цього потрібно небагато часу і ресурсів. 

35-річний Олександр у цивільному житті працював у нафтогазовій галузі. Із 2021-го цікавився FPV-пілотуванням. На війну пішов у квітні 2023 року добровольцем, у 53-ій бригаді став оператором дронів-камікадзе. Фото: Оксана Чорна, 53-тя ОМБр ім. князя Володимира Мономаха

Олександр, оператор FPV-дронів батальйону ударних безпілотних авіаційних комплексів 53-ої ОМБр ім. князя Володимира Мономаха:

— Результат роботи екіпажу FPV залежить від усієї команди: командир дає завдання, розвідник знаходить ціль, технік споряджає дрон. Хтось в екіпажі ліпше керує безпілотником, а хтось може швидше його підготувати. Проте всі в команді мають вміти все перераховане: тоді це принесе результат. Є тисяча причин, чому виліт може бути невдалим, і саме хороші фахівці можуть усі їх прорахувати наперед і уникнути невдачі. 

Надійне авто — незамінна ланка у злагодженому процесі роботи екіпажу. Якщо, скажімо, піхотинці можуть пройти до позицій і донести необхідну амуніцію, то у операторів БПЛА такої можливості немає. Для роботи на одну зміну команді потрібно близько 30 дронів, боєприпаси до них, генератор, Старлінк, ноутбук і ще багато допоміжного обладнання. Троє чи четверо людей фізично не можуть перенести все це на собі на далеку відстань. Пікап дає можливість довезти команду та обладнання максимально близько до точки вильоту. 

Якось у підрозділу вийшли з ладу практично всі авто водночас. Peugeot дали нам змогу не переривати роботу 

Зрозуміло, що автомобіль потрібен надійний. Якщо транспорт зламається десь по дорозі чи на позиціях, це поставить під загрозу наші життя. Якось у нашого підрозділу вийшли з ладу практично всі авто водночас і лишилися тільки Peugeot. Ми лише на них два тижні виїжджали на позиції, це дало нам змогу не переривати роботу.

Тоді ж за допомогою Peugeot Landtrak  евакуювали з небезпечної ділянки одну зі зламаних автівок. У нас є повнопривідний бусик, на якому зручно возити одразу декілька великих дронів. Він якось довіз групу на завдання і повертався назад, аж тут заглох. А це 5-7 кілометрів від ворога, тобто противник може цю ціль добре бачити і вдарити по ній чим завгодно. Landtrak швидко відбуксирував зламаний автомобіль.

Більшість зі 1489 нових пікапів «Повернись живим» придбав для війська коштом внесків громадян і бізнесів на загальні рахунки Фонду, поза окремими публічними зборами і проєктами. 

Творимо історію разом! ПІДТРИМАйТе БФ “ПОВЕРНИСЬ ЖИВИМ”

ПІДТРИМАТИ